lørdag 14. september 2013

Opppgave 1 - Sosiale Media


1.1                   Lag en blogg :) Her er den.

1.2 , 1.4 og 1.5    
Les andres blogger - jeg har sjekket ut de ulike bloggene som er lagt ut av de andre elevene og kommentert litt ,lest noen fagblogger som for eksempel                  http://www.netthoder.no/tag/fagblogger/ og http://blogg.difi.no/  .
Dette er blogger som inneholder fagstoff og som gir nyttig og god informasjon og mulighet til kommunikasjon. Bloggene har det felles at de holder en forretningsmessig tone og har klar adressering til egen målgruppe.

DIFI
"Gjennom fagbloggen #Bedreforvaltning ønsker Difi å utøve rollen som en tydelig fagekspert som jobber for en bedre forvaltning. Vi ønsker å dele fagkunnskap, metoder, kildemateriale og nyttige verktøy. Og vi ønsker å involvere ledere og medarbeidere i forvaltningen i viktige diskusjoner om hva som skal til for å få en #Bedreforvalting."  

Dette er hentet fra den overordnede målsetningen til siden og viser tydelig at dette er en blogg som skal underbygge etatens varemerke, gi informasjon og kunnskap samt være endel av en etablering av et eksternt kontaktnett med egne brukere

Det oppfordres til kommunikasjon, debatt og innspill. Forfattere i bloggen er ansatte i Difi og tidvis gjester som bidrar innen egne fagfelt.
I tillegg til blogg har Difi hjemmeside (difi.no) og forvalter flere nettsteder. Det Twittres, men link til andre sosiale media er ikke synlig i bloggen. E-post og telefon i tillegg til adresser er andre kontaktpunkt.




Nettholder

Nettholder er en annen type fagblogg der de som deltar er personer med en egeninteresse for faget
- dette er en blogg for en interesseorganisasjon - MONA- som har som mål å
" å skape et forum med mål om å gjøre diskusjonen blant Norges netthoder livligere – utveksle erfaringer, hente inn foredragsholdere for inspirasjon og bygge opp en verktøykasse på nett " og i formålet står det følgende
skal være et faglig forum og nettverk for de som jobber med nettmedier, uavhengig av profesjonstilknytning. Organisasjonen skal vise vei i utvikling av medieinnhold på tvers av teknologiske plattformer, være en katalysator for innovasjon i historiefortelling og en forkjemper for beste praksis gjennom opplæring, kompetanseutveksling og deltakelse i samfunnsdebatten."
Den er faktisk et hjelpemiddel og et forum for kunnskapsdeling for personer som holder på med akkurat det vi gjør nå...
Felles for begge 
Dette er begge blogger som er godt bygd opp, som har klare mål og som skal  nå sitt publikum. Det er merkevarebygging med et bevisst forhold til det de publiserer og kommenterer.
Det er lagt vekt på at bloggen skal ha et godt uttrykk, den skal være troverdig, gi mulighet til medvirkning, vise hvem og hva på en god måte og innspillene skal bli respondert. Alt dette er i tråd med premisser for forretningsmessig gode blogger som skal ha en mulighet til å lykkes.

Andre

Mange andre interessante fagblogger, og mindre interessante rosa/interiør/mamma blogger er også observert. Matblogger har vakt min store interesse og opptil flere oppskrifter er prøvd de siste dagen :) Eksempel på dette er selvfølgelig Tine sin matblogg som er beskrevet av  eller slike som dette http://matbloggsentralen.no/ukens-matblogger-froken-larsens-fristelser/

og selvfølgelig  og lærer sitt gjemmested :)

1.3
ITFag sin blogg,http://blogg.itfag.hist.no/
Navnet på bloggen itfag - gir et tydelig signal om at dette er en blogg som omhandler IT relaterte problemstillinger, tips og kommentarer. Logoen sier at bloggen er relatert til HIST som skole.Poenget med denne bloggen er å dele kunnskap, gi  muligheter til innspill og dialog gjennom kommentarer med brukere . Ha et kontaktpunkt som både studenter og lærere kan benytte til å dele tips og tanker.  Det gis gode signaler om hvilke andre sosiale media HIST er representert i og det å legge lenker (ikoner) godt synlig er lurt med tanke på å få delt denne informasjonen. 
"Arkfanene" til venstre som angir når et innlegg er skrevet syns jeg er en god løsning - det gjør det enkelt å finne innlegg og å identifisere det nyeste. Jeg liker denne effekten.
 Det legges jevnlig ut saker som kan være av interesse for brukerne av bloggen. I skrivende stund er det siste innlegget datert den 5. september og omhandler et prosjekt som kan være av spesiell interesse for den kvinnelige delen av brukerne . Prosjektet "jenter og teknologi" I fag som sosiale media vil en slik blogg ha stor verdi både som eksempel og som medium som studenter kan både bruke og dra kunnskap ut av. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar