Hist - 3.1- Sosiale media - Nettverksbygging på Twitter


Twitter - levende sosialt medium med korte meldinger ( 140 tegn) og stor rekkevidde.
Effektiv kanal for spredning av informasjon raskt.

Hvordan få etablert det nettverket du ønsker på Twitter ?
Og ikke minst få det til å fungere?
Hva er fordelene og ulempene med å opptre på twitter?


Gode råd er nyttig å ha med seg, og det får man gjennom å lære av de som er flinke.
Se på hvordan de opptrer, hvem de knytter seg til og hva de fokuserer på.
Les twitterposter,  innlegg i SlideShare (  eks Kurs i twitter) , les blogger  - mange av de mest profilerte har aktive blogger. ( eks : http://thomasmoen.com/  og http://hanspetter.info ) og følg diskusjoner i media og andre sosiale media.

Hvordan komme igang?

Skaff deg bakgrunnskunnskap og dann deg en mening om eget bruk.
Du må ha et mål, en strategi og tenkt gjennom egen profil.

- Vær bevisst på hva du vil - ha en klar formening om hvem du er og hva ditt mål er .
- Er jeg på twitter som privatperson eller representerer jeg en bedrift ?


Når du har tatt stilling til dette så:

  1. Skaff deg en Twitterkonto.  Det er enkelt og den er gratis. ( twitter.com)
  2.  Lag en profil - den må være komplett - bilde og en beskrivelse. Vis hvem du er og gi andre en grunn til å bli interessert i deg. 
  3. Følg andre på twitter - kan være personer med samme interesseområder som deg, andre som kollegaer og  venner , organisasjoner og etater innen områder som interesserer deg. Om det dreier seg om en bedrifts profil kan det være nyttig å følge med konkurrenter/ bedrifter i samme næringsområde, kunder,samarbeidspartnere og leverandører,media ( journalister og fagpresse). - Følg bredt til å begynne med - du kan fjerne de som ikke er relevante senere. 
  4. Lytt - litt merkelig å skrive lytt - men med det mener jeg les og lær - se strømmen , bli fortrolig med twitter og måten å kommunisere på. Lær deg begreper og måter å bruke twitter på.

  5. Vær aktiv, engasjer deg . Delta i diskusjoner, svar på spørsmål, legg ut relevante spørsmål og del med andre.
  6. Få følgere gjennom aktivitet. Del og delta.
  7. Overvåk - det er ingen kontortid på twitter. Om det er en bedriftsprofil - legg rammer for bedriftens overvåking og aktiviteter på twitter i strategi. ( og aktiv tid er ikke nødvendigvis i kontortid ;) )
Dette var den kjappe lista, men hvordan finne noen å samhandle med, hvordan få innhold i min twitterkonto. Om jeg ikke følger noen så vil det heller ikke bli aktivitet i den.

Hvordan finner jeg noen å følge og hvorfor kan lister være en god ide?

Tenk gjennom hvem du ønsker å følge, hvem er målgruppen for deg og din bruk av twitter - hvilke interesser har du/bedriften og hvem kan gi gode tips og råd ? Følg egne konkurrenter - hvordan opptrer disse på twitter.
Når du har fått et klart bilde av hvem du ønsker å følge så bruk funksjonene i twitter.
# Oppdrag - Twitter (egen profil)

I menylinjen ligger det flere hjelpeverktøy for å kunne finne aktuelle kandidater å følge.
# Oppdrag vil gi deg en liste der du får muligheten til å finne venner, velge blant lister av folk å følge og se på populære kontoer. Du kan også søke opp aktuelle personer eller bedrifter selv i søkefeltet , både med og uten # 
Twitter vil også gi deg tips om aktuelle personer.
Bruk litt tid på å sjekke ut disse mulighetene.
Du kan også sjekke profilen til de du har valgt å følge og se nærmere på hvem de følger. Kanskje det er noen aktuelle kandidater der også.

Meg - min profil med ulike valg i meny

Når du velger Meg i menylinjen kommer du inn i din
egen profil. Her får du blant annet oversikt over dine tweets, du endre egen profil, og du får en grei oversikt over :
- hvem du følger
- hvem som følger deg
- eventuelle favoritter
- lister.

Lister er en funksjon der du kan lage egen definerte
lister der du kan samle personer/bedrifter du følger i en egen "mappe"
Eksempel på liste - her er min Hist liste
Dette gir meg som bruker muligheten til å følge de jeg har sortert i valgte liste på en enkel måte.

For en bedrift kan det være nyttig å samle kunder, leverandører eller konkurrenter i  egne lister for å kunne følge med enklere.


Nå har jeg startet å følge andre, men hvordan skal jeg få noen til å følge meg? Bli interessert i min profil/bedrift og komme i dialog med andre. Enten det er venner, potensielle kunder,eksisterende kunder eller samarbeidspartnere/konkurrenter.

Hvordan få følgere?


  • Gi av deg selv 
  • vær synlig og vis engasjement. 
  • Følg selv aktuelle personer og bedrifter som er relevant - kommentere og bruk retweet.
  • Ofte vil du oppleve at personer du følger følger deg, i tillegg kan brukerkontoer fra deres krets fatte interesse for deg og ditt noe som kan skaffe ytterligere følgere.
  • Twittre om aktuelle nyheter og kommende nyheter fra egen bedrift.
  • Svar på spørsmål og involver deg i bruker. Sett av tid og ressurser til denne aktiviteten. En profil uten synlig aktivitet er lite interessant for andre.
  • Gjør din twitter profil synlig i andre kanaler der du er , som for eksempel Facebook, blogg eller hjemmesider.

En god profil og et aktivt forhold til Twitter , både som debattant og som innleder er viktig. Del dagsaktuell informasjon fra eget virksomhetsfelt og presse.

Hva er en god Tweet  ?

En kort, konsis og presis melding på max 140 tegn som gir følger grunn til å engasjere seg. Som fenger, som stille et konkret spørsmål eller fordrer til tanker. 
Eksempel på en tweet : kort informasjon og oppfordrer til dialog

Noen gode råd på veien :)

Hvorfor er det viktig å være synlig på twitter?

Bedrifter har en unik mulighet til å komme i dialog med eksisterende og potensielle brukere, og i tillegg få mye informasjon om hvordan bedriften oppfattes i målgruppen.
Merkevarebygging blir stadig viktigere. Det gjelder derfor å være tilstede der målgruppen din holder til. Det å gjøre seg tilgjengelig, informere og spille på konsepter som er attraktive på målgruppen, 

  • Du når langt med egen informasjon på en enkel og kostnadseffektiv måte. 
  • Du kan avklare brukerspørsmål hurtig 
  • Du får muligheten til å etablere en dialog med publikum på publikums premisser
  • Rask dialog med samarbeidspartnere
  • Observere konkurrenter
Det er viktig å vurdere bedriftens og egen bruk av twitter, det er ikke riktig for alle.

Twitter verktøy og måter å bruke twitter på ?

Det har etterhvert kommet til mange verktøy som du kan kombinere med twitter , som kan gi det bedre oversikt og enklere tilgang.
Du kan benytte apper som  tweetbot  på iPhone, iPod touch og iPad ,  eller tilsvarende apper for andre mobile enheter.
Du kan motta e-postvarsler ved ulike typer oppdateringer ( settes opp i innstillinger) og benytte tweetdeck for å holde oversikten over dine lister.

Dette er tweetdeck - her har jeg samlet noen av mine valg og lister på en side.





2 kommentarer:

  1. Veldig flott presentasjon Sølvi. Den er veldig oversiktlig og du har fått med det meste som man trenger vite med Twitter.
    Stå på :)

    SvarSlett