Hist - Sosiale media - Oppgave 4 - Måling

Oppgave 4.1  Hvorfor bruke måleverktøyet Google Analytics - hva kan du oppnå ?

Dersom du har et ønske om å kunne finne ut hvem som ser på ditt nettsted, som følger med deg og hvilke elementer du poster som slår bedre ann enn andre kan Google Analytics være et greit gratisverktøy å benytte.

Vi har vel alle et ønske om at det vi poster, det vi legger tid og arbeid i skal bli sett og gjerne kommentert av andre. Å få en dialog.


Google Analytics kan benyttes i mange sammenhenger. Hva du ønsker å få ut av data er opp til deg selv, du gjør dine valg og henter dette ut i ferdig definerte rapporter.
Du kan selv sette opp tidsintervall , måle i sanntid ,og i tillegg om du ønsker få varsel dersom uventede hendelser oppstår.

Hva ønsker du å finne ut ?

Ut fra et bedriftsperspektiv er måling viktig for å kunne se om en treffer riktig ved valg av kanal kontra målgruppe, om aktivitetene oppnår ønsket effekt og om dette er en satsing som er hensiktsmessig og kan forsvares. Dette kommer jeg tilbake til i oppgave 4.3.

For meg som privatperson og mange andre med meg er målet å se hvem som følger meg, finne ut hva som blir lagt merke til og lest og hva som blir kommentert. Det å kunne følge med hvilket land de eventuelt kommer fra og hvilke nettlesere de benytter er for egen del bare en kuriositet som det er morsomt å følge med på.
Hentet fra statistikksiden til bloggen min - kun som en liten illustrasjon :)
For en annen bruker er det å overvåke den enkelte side eller overvåke annonsering og hvordan mobiltrafikk påvirker trafikken på siden din.
Mulighetene er mange.

Tenk gjennom hva du vil måle - hva er det du trenger å vite.
Sett klare mål for hva du vil overvåke og måle. Resultatet må ha en verdi for deg og din utvikling av egne sider. Skal alle sider overvåkes - eller bare deler. Konfigurer din konto ut fra dette.

Spiss endringer i oppsett ut fra de svarene du får - stemmer de valgene du har gjort med det du ønsker å få svar på.

Bruk resultatene til forbedring - ha måteparametre før og etter.

Hva kan du oppnå gjennom måling av egne webtjenester- som privatperson ?

Det finnes alt fra enkle sider som min egen som ikke er spesielt målrettet mot noe annet enn det som måtte falle meg inn og skolearbeid til store bloggsider av det som kan klassifiseres som profesjonelle bloggere som målretter mot tema som eksempelvis mote.

Hva du ønsker å oppnå gjennom måling av egne webtjenester som privatperson er personlig relatert. Det styres blant annet ut fra hvilken hensikt du har med eget engasjement i et sosialt media.

Stikkord kan være : 
- Du kan se hva som vekker engasjement og følelser hos andre....skape dialog og sosial kommunikasjon.
- Du kan synliggjøre områder som er viktige for deg og for samfunnet rundt deg  gjennom målrettet satsning - gjennom å finne ut hva som treffer
- Du kan styre egne ressurser bedre gjennom tilgang til god statistikk som gir forståelige analyser.
- Du kan se hvordan din rekkevidde er - worldwide ? :)
- Du kan få motivasjon til forbedring og videreutvikling av egne tjenester eller områder, om det er en blogg eller en side på FB.

Hva syns jeg om Google Analytics?

Jeg har vært borti verktøyet gjennom jobb.Ikke som bruker av verktøyet, men som bruker av data fra verktøyet. Det har vært interessant å se litt nærmere på innsiden - kunne leke og lese litt.

Om noe negativt skal sies , kanskje litt for mange og litt for standardiserte rapporter.
Det er vel en konsekvens av å bruke et standardverktøy istedet for noe som er skreddersydd egne behov som en større bedrift kanskje vil foretrekke. Når det er sagt så er det et godt verktøy som er enkelt i bruk og som gir god oversikt. Mer enn godt nok for en privat bruker som meg og for de fleste bedrifter også.



Oppgave 4.2  Finn minst tre webressurser relatert til temaet ”måling i sosiale medier”


 Denne twitterposten fører til en slidesharepost som er god å ha  med seg : link i twitterposten


Begrepsforklaring - fint å ha med for å kunne vurdere og forstå : Definisjoner webanalyse
Her finner du gode råd til måleparameter : 48 råd - måleparameter





Resultat av måling :) Denne er hentet fra LinkedIn .Måling kan brukes til så mangt.
Altinn statistikk




Oppgave 4.3 Bedrifter - hvorfor  bør virksomheter måle og hva de bør måle

For enhver bedrift er det viktig å kunne målrette egne aktiviteter, se at forventet inntjening er i samsvar med ressursbruk og i tråd med egne strategier.

Bedriftens drivere og eiere og ikke minst ansatte er avhengige av at de tiltak som iverksettes er riktige og kan forsvares økonomisk og ressursmessig.  (ressurser er mer enn penger )

Det å kunne stoppe feilsatsinger, korrigere retning og styre utvikling i rett retning samt å ha fokus på forretningsmessige elementer som økonomi og prosess er vesentlig for enhver bedrifts suksess. 
Manglende kontroll kan føre til alvorlige konsekvenser som nedskjæringer og i verste fall konkurs.

Dette er uavhengig av kanalvalg , og med kanalvalg mener jeg alt fra post og telefon til  heldigitaliserte tjenester.

Hvorfor bør man måle aktiviteter i sosiale medier?

Bruken av sosiale medier som kommunikasjonskanal og "reklame" kanal har ekspandert enormt de siste årene - en kan nærmest si at det har eksplodert.

Det som mange bedrifter kanskje ikke er klar over er at levetid og gjennomslagskraft i sosiale medier har andre elementer enn det har i tradisjonelle kanaler som annonser i aviser eller reklamekampanjer i radio/TV.
Tradisjonelt sett måles bruk av ressurser til annonsering i antall kunder og kroner tilbake, og kampanjene er ofte sesong eller produktrettede. Dette er enveiskommunikasjon der selger egentlig roper ... kom og kjøp... og etterpå måler hvor mange som kjøpte opp mot baseline tall eller ut fra en formening om kundemasse.

Når en bedrift profilerer seg i sosiale media er målgruppen mindre definerbar - du kan pr definisjon nå alle i hele verden uavhengig av alder og kjønn m.m.
Det betyr ikke at bedriften ikke har en målgruppe - det har den som før, men det betyr at de aktiviteter som settes igang i sosiale medier må målrettes og kontrolleres.

Treffer vi der vi vil treffe med det vi ønsket å selge inn ?
Påvirker vi de vi ønsker  å påvirke i positiv retning. Er det noen negative konsekvenser eller elementer med dette tiltaket. Er det økonomisk forsvarlig - tjenester vi noe på det. Fore eksempel i form av mindre ressursbruk ved andre kanaler som telefonsupport eller gjennom et økt salg og et bedre omdømme.

Dette tilsier at det er like viktig som før er det å sette mål, ha klare strategier og kunne måle og etterprøve resultatene.

Hva er måling  ?

  • Samle data om aktiviteter i tråd med mål og strategier. - Du må vite hvor du var og hvor du skal
  • Analysere og forstå dem - sette måleparametre og bruke tid på oppfølging
  • Sammenstille analysene og gjøre erfaringer på bakgrunn av dem - bruke dem i videre arbeid
  • Presentere resultatene på en forståelig måte som kan gi riktig informasjon til rett tid.


Hvordan brukes målingene?

Det er mange måter å bruke statistikker og analyser på, men et viktig element er å måle effekt. For en bedrift kan dette være fortjeneste.Bruk av sosiale medier krever ressurser, og for å kunne forsvare bruk av sosiale medier må effekten av bruken oversettes til økonomiske data som er målemetode for bruk av bedriftens ressurser på andre områder.

ROI - return of investment. - Kjent prioriteringsparameter som sier noe om avkastningen av en investering. Noe en satsning på sosiale medier er i likhet med andre prosjekter og produkter.  Et rent økonomisk parameter som egner seg til å måle og sammenligne ulike alternative satsninger.
Hentet fra Erik Eskedal - ITEO sin presentasjon Sosiale medier - Strategi og ROI
Benyttes også for å kunne si noe om lønnsomheten av en bedrifts satsning på sosiale medier.
Men sosiale medier vil ikke kunne beregnes ut fra finansielle data, sosiale medier har transaksjonsdata.
Dette medfører at en må overvåke om måle andre aktiviteter enn rent kronemessige.

Aktiviteten på sosiale medier skaper reaksjoner på en eller flere måter, og vi kan måle virkningen av dette. De direkte måleparameterne er gjerne ikke-finansielle, og «oversettelsen» til økonomiske parametere er 
nødvendig før vi kan beregne ROI.

Dette krever at bedriften bestemmer hvilke i data ønsker å studere, og hvordan de ut ifra webmålinger og økonomiske data vil finne sammenhengen mellom transaksjonsdata og økonomiske resultater.
Blant annet kan det å sette en baseline,  å sammenligne data fra før og etter satsningen på sosiale media gi viktig kunnskap om hvorvidt satsningen er riktig og kan forsvares ut fra et økonomisk perspektiv. 
Gi de virkemidlene man trenger for å kunne forsvare bruk av sosiale medier i bedriftens videre budsjetter og satsningsplaner.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar