Hist - Oppgave 2 - Sosiale media

Oppgave 1 - Hjelp jeg er på twitter .... for en stund siden

Her finnes jeg på twitter : @solhage . Velger å skrive den opp selv om det i oppgaveteksten angis at oppgave 1 ikke krever innlevering. Det er en profil jeg har hatt en stund så jeg har et variert antall følgere som er økende.



Oppgave 2.


Kontakter på twitter - hvem følger jeg og hvorfor ?

Jeg har valgt å ta ut bilder av noen av de jeg følger og legger en liten forklaring ved den enkelte.Dette er de jeg har knyttet til meg i de siste dagene.
Hovedsaklig for å vise mangfold av elementer. Vi er mange studenter i faget og jeg er venner med de fleste, har også knyttet til meg skolen og faglærer, men velger å ikke vise alle her. ( Tror jeg følger i overkant av 90 pr nå.)

- Jobber med kommunikasjon og media ved BR -  vi er på sosiale media også :)

- en av mine medstudenter, blir spennende å følge dem alle

 - enda en av mine medstudenter 


- også en medstudent



- og ikke minst henne :)


- dyktig dame med gode kommentarer og fokus på sosiale media

aktiv bruker av sosiale media 


- medstudent dette også - gleder meg til å bli kjent med dem.



 - har  mye å komme med, og gir viktige innspill og kunnskap

Fagperson
- Gir meg en del i form av linker på aktuelle saker

 opptatt av læring, sosiale media og er samfunnsengasjert

- er opptatt av sosiale media, gir kunnskap og saker til ettertanke

- nettverk for de som jobber med nettmedier. Endel gode saker og tidvis godt engasjement


- bruker av sosiale media, aktiv og engasjert. Kunnskaps og meningsrik



- kollega som er opptatt av sosiale media.



Fortsettelse følger......

Oppgave 3

Hvorfor trengs det en strategi...


Er det ikke bare å sette i gang, opprette sider og brukere og legge ut all den herlige informasjonen fra din fantastiske bedrift....og kundene strømmer til eller skal det litt mer
til ?

Noen tror nok at det er så enkelt, men sannheten er at det å satse på sosiale media krever forberedelser, bevisste holdninger og ikke minst forankring i en bedrift. Det er en ny måte å jobbe på som er krever engasjement , kunnskap og en strategi.


Hva er egentlig en strategi ? 

Enkelt sagt er strategi en plan for et litt lengre perspektiv.

Den bør inneholde : 
  • en visjon om hvor man skal - hva skal vi oppnå
  • en plan for hvordan man skal fremstå  - bedriftens nettpersonlighet
  • et mål om hvem man skal nå - målgruppe
  • på hvilken måte skal man bruke media - hvordan få med målgruppen
  • hvor skal vi gjøre det, hvilke kanaler er aktuelle  - valg og integrering av sosiale media
  • hvordan skal satsingen gjennomføres - lansering og drift

Og som for alt annet her i livet må man ha en plan for bedriftens satsing i Sosiale media.
Det må gjøres bevisste valg som kan hjelpe bedriften å nå overordnede strategiske og forretningsmessige mål, og ivareta at ønsket effekt oppnås.


Strategi - en mursten av et worddokument ?

Jeg gikk gjennom noen strategier på slideshare og fant blant annet noe som ser ut til å  IKEA sin strategi. Riktignok noen år gammel men likevel en strategi det kan være verdt å se litt på.

IKEAs strategi for sosiale medier from marimedium
( skrevet av en student som har tatt faget tidligere.)
Den er kort ,konsis og forståelig.

Andre eksempler på en god strategi er blant annet denne som er merket med Adecco.


Den er lengre, noe som kan virke avskrekkende, men den innledes med en kortversjon som oppsummerer innholdet veldig bra og gir et godt bilde av hvor og hva de vil.
Dette er 1.versjon av et dokument, om det er det gjeldende kan jeg ikke hverken bekrefte eller avkrefte.


For et par uker siden var jeg på Den norske dataforeningens sin testkonferanse. Det var ikke så mye snakk om sosiale media der, men strategi var ett av fokusemnene også der. 

Noe av essensen er at et strategidokument skal være levende, det skal være publisert og det skal brukes aktivt. Det skal ikke være et dokument som ligger i en skuff, som det børstes støv av en gang i blant og som er som en murstein.Den bør være kort, presis og forståelig - være konsis, ha en målgruppe og et formål  og være målbar. 


Levende dokumenter  - hvorfor?

Levende dokumenter er avgjørende for å kunne nå de mål som bedriften setter seg, og det å kunne se de ulike strategiene i en sammenheng og ha fokus på helhet er viktig. Mulighet for brukerorientering og tilrettelegging av rutiner og tilbud er vesentlig for å lykkes i markedet og
bruk av sosiale media er et stort markedsføringsapparat som gir god uttelling dersom det benyttes riktig. 

En utfordring kan være å ivareta at bedriftens bruk av sosiale media er i samsvar med strategiene. 
Det er mange gode råd om hvordan ivareta dette  i ulike kanaler på Internett. Thomas Holm Helgesen har blant annet fokusert på dette ett av sine twitter innlegg og viser til at det er en vesentlig faktor for å lykkes.
Du finner hele saken her : Digitalworks


Fremtidige brukere og ny teknologi

Fokus på utvikling i markedet, på fremtidige brukere og tilgjengelighet er viktig å ha med seg. En strategi som er noen år gammel  og som sjelden blir revidert vil mest sannsynlig ikke omfatte de mobile enhetene som i økende grad er kommunkasjonsverktøy i dag. Det er viktig at de nett tjenestene vi lager, som nettsider og blogger også er tilpasset dette. Brukertilpassede webtjenester er ikke nødvendigvis en del av en strategi for sosiale media. Det er  imidlertid en naturlig del av en forretningsstrategi og en kommunikasjonstrategi som en strategi for bruk av sosiale media er en del av. De henger derfor sammen og dette er det viktig å ha med seg i arbeidet med sosiale media.


Og det er viktig å ta inn over seg at dagens unge og kommende generasjoner vil ha et helt annet forhold til hvor informasjon finnes, handel skjer og bruk av sosiale media som kommunikasjonskanal.

Så en strategi er viktig for :

  • å forankre bruk av sosiale media, sette satsingen på planen - vite hvor vi skal og hva vi gjør Ha et bevisst forhold.
  • for å ivareta at satsing skjer i samsvar med bedriftens øvrige planer, 
  • at kundens og bedriftens behov  for direkte kommunikasjon kan dekkes
  • at bedriften fremstår som en seriøs aktør for kunden
  • at satsing på sosiale media er i tråd med merkevaren
  • å dekke kommende kunders behov og ha en god markedsføringsarena - være synlig og aktiv der dagens og fremtidens kunder er.
  • Ha en plan for videreutvikling og bruk av andre /nye sosiale kanaler.

Men vær obs  :

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results"
— Sir Winston Churchill


Og noen råd med på veien

Slik lager du en strategi for sosiale media


Oppgave 4

Jeg har laget en strategi for en egen tenkt bedrift. Som statsansatt i en helt annen avdeling enn den som styrer  bruk av sosiale media har jeg lite innvirkning på eksisterende strategi, men med den kunnskapen jeg nå har fått ser jeg ikke bort fra at jeg kan bli involvert i et fremtidig arbeid.

 .




Oppgave 5

Jeg har kommentert litt på mine medelevers blogger. Mye godt stoff og mange gode innlegg. Gode tips til vinkling og framstilling.
Har blant annet vært her : http://www.blogger.com/comment.g?blogID=570354100318396493&postID=5924244908014012643
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=570354100318396493&postID=5924244908014012643&page=1&token=1381226193051
og
http://pixellars.wordpress.com/2013/10/07/pixellars-blir-kjent-med-twitter/comment-page-1/#comment-5

14 kommentarer:

  1. Hei,
    Du skriver veldig bra, synes jeg. :) Godt poeng ang. mobiltilpassing. Folk gjør nesten "alt" på mobilen no, er best å planlegge med det i tankene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Takk for tilbakemelding. Fint å se at noen leser det jeg skriver :)
      Jeg er litt opptatt av at planer skal være fremtidsrettet, målrettede og levende. Har sett ganske mange tilfeller av mursteiner som egentlig ikke sier noe som helst fordi de ble skrevet for x antall år siden og ikke blitt oppdatert. De tas fram ved forespørsel av type : "vi har vel en strategi" og bekrefter at ja det har vi - men der stopper engasjementet. Det at vi skulle benytte mobile enheter i så stor grad var det vel få som forutså for noen år siden. Vi bør ta lærdom av det og fokusere på endring , tror jeg.

      Slett
    2. Bare hyggelig. Lærer mye av å lese bloggene til medstudenter, har ofte fått med ting som jeg ikke har tenkt på, og blir også litt bedre kjent med klassen (på avstand for det meste men likevel) :)
      Jeg tror at å se på strategier slik som du gjør her, er en nyttig instilling å ha. Har ingen erfaring med denne typen strategier fra før, men utifra en del ting jeg har lest mens jeg jobbet med denne øvingen, kan se for meg at det er fare for at enkelte ser på strategi som enda et dokument en skriver og så er en ferdig med det, isteden for noe som skal utføres i praksis og som må utvikles og endres over tid.

      Slett
  2. Halloisen! Bra skrevet :) La merke til at IKEA-strategien er fiktiv. Den er skrevet av en tidligere student ved HiST som har tatt samme fag som oss, ref. siste slide hehe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia :) Takk for kommentar. Jeg så at den var fiktiv , men det kom nok ikke godt nok frem - " ser ut til å være " skrev jeg. Skal legge inn en liten merknad på det slik at det ikke er noen tvil. Den er likevel et OK eksempel på en strategi som er kort og presis - mulig å følge.
      Fint å se at det jeg skriver blir lest - håper at dere ser litt på det andre jeg skriver også ;) Hadde vært fint å få tilbakemelding på om oppdelingen i sider fungerer.

      Slett
  3. Fint skrevet. Bra skrevet om strategi. Da betyr det lite om noe er fiktivt. Ryddig og greit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Har jobbet litt med strategi i andre sammenhenger og det farger nok mine tanker og holdninger til den.

      Slett
  4. Hallo! Kjempebra skrevet om strategi, dette kan du!:)
    Ang oppdelingen i sider, jeg synes at du kunne ha gruppert sidene på en annen måte.
    Hovedside->Små tanker i hverdangen
    Skoleting->Sosialemedier->Oppg1/2/3
    ->Programmering i ASP.Net

    Føler det henger ikke sammen "små tanker i hverdagen" med "sosiale media-Oppgave 1" ved siden av, i menybaren, selv om DET er kanskje også en del av hverdagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Takk for tilbakemelding. Fint at du likte min vinkling på strategi. Er ny som blogger så det blir litt eksperimentering. Det som virket som en grei ide for å kunne skille stoffet trenger ikke være det for andre. Veldig fint å få tilbakemelding om dette. Dine tanker om oppdeling virker interessante - så tilbake til prøve feile stadiet. Det er litt morsomt å prøve seg fram også :)

      Slett
  5. Hei! Bra jobbet med denne øvingen. Liker at du i starten definerer hva en strategi er for noe, samt at du bruker sitater :) Her er mitt svar på denne oppgaven hvis du vil legge igjen en kommentar: http://erikeise.com/hvorfor-trenger-virksomheter-en-strategi-sosiale-medier/

    SvarSlett
  6. Hei, svarer litt sent - har hatt noen hektiske snødager med påfølgende ventetid på flyplas... Takk for god tilbakemelding :) Gleder meg til å sjekke ut din side.

    SvarSlett
  7. Veldig langt, men nyttig innlegg du har publisert her! Jeg like spesielt godt strategien din. Her har du fått med mye av det som er viktig å få med i en strategi i forberedelsene til å ta i bruk sosiale medier! Måten du publiserer innlegget på synes jeg også er fornuftig i forhold til oppgavens omfang.

    SvarSlett
  8. Hei! Veldig fin strategi, likte at målene var så konkrete og etterprøvbare.

    SvarSlett