Hist - Oppgave 5 - Kampanjer og etikk

Oppgave 5.1 - Kampanje - Hund i Bil - Pass på.

Jeg er dyrevenn, har hunder, er medlem av hundeklubb og er veldig opptatt av at mine to firbente venner skal ha det bra og ikke utsettes for situasjoner som kan skade dem.

Hver sommer er det en mengde presseoppslag og fokus på hund i bil  og varme. ( Hund i varm bil )
Overoppheting med fatale konsekvenser er til tider et problem. ( Iallefall i gode år)
Selv om jeg som ansvarlig eier sørger for både vann og luft er det fort gjort å glemme at temperaturen i bilen fort blir høy, og den stiger etterhvert som dagen går og solen flytter seg. Det som var i skyggen er ikke i skyggen etter en time eller to.

Jeg har derfor valgt å lage en kampanje som i all hovedsak vinkles som en informasjonskampanje med mål å skape bevissthet og gi kunnskap om denne saken. Bieffekt er fokus på dyrevelferd generelt og forhåpentligvis et økt nettverk og flere medlemmer.

Det som er spesielt med en sånn type kampanje er at den er basert på frivillige ressurser. Det er derfor viktig at dette er forankret i organisasjonen  og at ressurser er på plass også når gjennomføringstidspunktet kommer. Dette er en av de forutsetningene som ligger til grunn for gjennomføring.



Oppdragsgiver her er en hundeklubb ( kan være min egen ;) ) og kampanjen skal gjennomføres i sommermånedene. Og går dette bra, kan det sette kimen for andre kampanjer med fokus på andre problemområder innen dyrehold.
Som for eksempel sikring av hund i bil:


Oppgave 5.2 - Om å brenne seg i sosiale medier

"Flyselskap med PR-flopp på Twitter ..."


Dette var overskriften den 25.11. 2011.
Ikke en ønskesituasjon for et selskap som lever av kunder.

Beskriv din "drømme luksus opplevelse om bord ". var røft oversatt meldingen det australske flyselskapet Qantas postet som en PR melding på twitter.



Målet var å starte en kampanje, en konkurranse med premier som pysj og toalettveske -å skape litt blest og engasjement. Selge seg inn som et lukrativt tilbud til gamle og nye kundegrupper.
I løpet av kort tid ble ble PR stuntet "kuppet" av twittrere fra hele verden.
Resultat - en enorm mengde kritiske og sarkastiske innlegg som førte til at det som skulle skape engasjement og økt salg ble en stor flopp.
Noen hevder at all PR er god PR, men dette er ikke nødvendigvis resultatet i sosiale media. Kritiske bemerkninger og sarkastiske innlegg sprer seg som ild i tørt gress og resulterer raskt i tapt omdømme.
Tapt omdømme - tapte kunder.

Hva skjedde ?

Å sette igang en storstilt kundekampanje på Twitter kan nok være en god ide, om timingen stemmer.

Selskapet , det vil si de ansvarlige for denne kampanjen i selskapet , glemte å tenke på fortidens makt og viktigheten av god timing. Forbrukermakten er et rått virkemiddel og tillit er et absolutt kriterium for å lykkes.

Selskapet hadde akkurat hatt en større arbeidskonflikt internt, noe som hadde resultert store konsekvenser for selskapets kunder.  70 000 misfornøyde kunder som er resultat av blant annet 600 kansellerte flyvinger gir store konsekvenser for et selskaps omdømme gjennom negative kommentarer i blant annet sosiale media som facebook og twitter.

For alle de kundene som fikk opplevelser og muligheter ødelagt av kansellerte avganger virket det mest sannsynlig både unødvendig og arrogant å sette igang en kampanje med fokus på luksus og elegante opplevelser. Som et slags hån og en kime til økt misnøye.

Hvordan kunne de håndtert dette ?

Det er ikke en fasit for hvordan man burde ha håndtert dette. 

Ut fra mitt skjønn ville en muligens kunne sett noe mer på de oppslag og reaksjoner selskapets konflikter og problemer hadde skapt , og analysert hvordan en slik type melding som ble publisert kunne virke på et "opphisset" publikum. 

Det å behandle sitt publikum på en ydmyk måte også i sosiale media er viktig, bruke tid på å bygge omdømme og tillit gjennom andre virkemidler enn en konkurranse som denne.
Time tiltakene riktig ,og ha gode strategier for hvordan håndtere alt fra  kriser til PR fremstøt i sosiale media.
Bruke sunn fornuft og ha en etisk tilnærming kan også være av det gode :)

Legger ved link til saken - som jeg så betimelig har kalt
Opps we did it



Oppgave 5.3 - #sosialemedieretikk


Twittermelding om etikk


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar