Hist - 3.3 - sosiale media - Hvordan bruke Facebook til relasjonsbygging

  

Header fra Stormberg sin FB side
SAS sin FB side
Brønnøysundregistrene sin FB side









Hvordan bruke Facebook til relasjonsbygging ?

Du kan synliggjøre bedriften på en ny måte, en annen måte enn de tradisjonelle statiske annonsene. På Facebook har du muligheten til å samhandle direkte med din målgruppe og fange interesse for deg og det du har å tilby på en effektiv måte.
Bruk tid på å sette deg inn i hvordan Facebook fungerer, det finnes en god del informasjon om dette.
Bruke Facebook som bedrift
Klar og god informasjon og rask responstid er avgjørende. Du må ta tak i såvel kunderos som kundeklager og svare på de spørsmål kundene har.
Vær aktiv i å legge til venner , som samarbeidspartnere, kunder, leverandører og konkurrenter.
Legg ut nyheter og informasjon.
La Facebook kontoen din være linket til blogg og nettsider dersom du har dette og på brevark og konvolutter, synliggjør at du finnes på Facebook for andre.

Hva må man tenke på for å få suksess  ?

  • Åpne en forretningsside - det er en annen type side enn en personlig side som de fleste av oss etterhvert har.
  • Legg vekt på førsteinntrykket - gjør siden innbydende og informativ. Tenk design. Gi bruker en ide om hvem du er. Det er mulig å ha en side som er synlig for alle - og en side som er synlig for venner.
  • Involver bruker.Ha fokus på bruker og brukertest sidene fortløpende. 
  • Vær bevisst på bruk av logo - både i header og i forbindelse med innlegg
  • Skap dialog , kommuniser og vær tilstede - siden må være levende, men sørg for at dine poster er unike. Mange og hyppige poster gir ikke nødvendigvis ønsket effekt.
  • Vis ros og ris på veggen din, rask responstid er viktig.
  • Husk at du kan legge ut nær sagt alt, videoer, bilder, tekst og linker er eksempel på dette. Dette gjør at du kan skape interesse gjennom rent visuelle effekter.
  • Vurder å kjøpe annonser fra Facebook for å bli enda mer synlig i en periode.
Dette er markedsføring med rekkevidde ut over tradisjonell forstand, og med rett satsing kan den nå langt.
Bedriftens profilering på Facebook må ha et mål, være forankret i en strategi og ha en gjennomtenkt  profil.
Å ha en aktiv side på Facebook krever ressurser, og det kan kreve en annen type tilstedeværelse enn ved tradisjonell drift av brukerstøtte.
Gjennom å være en del av sosiale medier har man mulighet til å komme i kontakt med potensielle kunder på en enkel måte.
Det er lettere å bygge relasjoner med interessenter som bryr seg om det samme som deg. Dette kan være både i forhold til potensielle kunder, leverandører, konkurrenter eller andre hvor man kan oppnå synergieffekt.

Gir det en markedsføringseffekt?

Se på større bedrifter som Telenor og Apollo, med et større antall likes og brukere ,og et aktivt forhold til egne nett tjenester. Telenor har i stor grad sluset sine brukere til sosiale media istedet for tradisjonelle kanaler som telefon og e-post og har en levende dialog med både eksisterende og potensielle kunder.
Apollo som reiseselskap kjører kampanjer og konkurranser i tillegg til ren dialog.

Ingen tvil om hva dette er slags type bedrift
Og på mindre bedrifter som Hildur Urterarium, som får markedsført seg for målgrupper som ellers ikke er mulig å nå gjennom tradisjonelle kanaler. Verdifull å kunne synliggjøre fornøyde kunder og egne aktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar